آموزش ابتدایی ،پردیس شهید رجایی ارومیه

  • ۰
  • ۰

گیلاس اشنویه

رغوب‌ترین گیلاس را در اشنویه نوش جان کنید

جشنواره ملی گیلاس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سالانه حدود 2200 تن گیلاس در استان تولید می شود.

اسمعیل کریم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: در سطح استان 1650 هکتار باغ گیلاس داریم که یک 1250 هکتار آن بارور و 400 هکتار غیربارور است.

وی با بیان اینکه متوسط  عملکرد در هر هکتار برای محصول گیلاس در سال های گذشته استان 3.6 تن بود، ادامه داد: با توجه به خسارت های وارد شده به بخش کشاورزی، متوسط عملکرد در سال جاری به 1.7 تن در هکتار رسیده است.

کریم زاده گفت: آب و ھوای متناسب حاصلخیزی خاک و دارا بودن ارتفاع 1470 متر از سطح دریا از جمله دلایلی است که باعث شده تا مرغوب ترین و متنوع ترین محصول گیلاس در اشنویه به عمل آید.

کریم زاده با اشاره به ارقام گیلاس تولیدی در استان افزود: ارقام گیلاس در استان شامل تکدانه سیاه و صورتی، خوشه ای، زرد دانشکده، سفید و قرمز ارومیه و ارقام محلی زودرس است که در این میان ارقام خوشه‌ای و تک دانه سیاه بیشترین میزان سطح باغات را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به قیمت تمام شده انواع گیلاس، اضافه کرد: قیمت تمام شده به رقم گیلاس بستگی دارد، چنانچه قیمت تمام شده رقم تکدانه حدود 4000 تومان باشد، بقیه ارقام حدود 2000 تومان است.

وی با بیان اینکه رقم تکدانه بیشترین تولید، کیفیت و قیمت را در بازار دارد، قیمت این محصول را از اول فصل برداشت تاکنون از 20 تا 12 هزار تومان عنوان کرده و ادامه داد: بقیه ارقام گیلاس اشنویه از 4 تا 8 هزار تومان در بازار خرید و فروش می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: گیلاس هر چند نسبت به سایر محصولات کشاورزی از نظر تناژ تولید رقم بزرگی را به خود اختصاص نمی دهد، اما با توجه به کل تولید در کل کشور، این رقم قابل توجه است.

وی افزود: آذربایجان غربی با تولید یک پنجم محصولات باغی کشور، رکورد تولید 6.5 میلیون تن محصول کشاورزی در سال زراعی 96-95 را به نام خود ثبت کرده است.

  • ۹۸/۰۱/۳۱
  • عبدالسلام سلطان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی